Startside

Noen videosnutter fra nettet

Siste 18 mars 2010

Gjestehavnen i Strusshamn

Splitter nye lånesykler i havnen

Gjestehavnen blir drevet av Askøy Kystlag. En flott havn der stadig flere båter er innom. En rolig havn i le for de fleste vindrettninger. Strøm, vann, diesel og kort vei til butikker.

Under treffet leide vi huset/nauste på holmen.

Hvit Jul  jippii

God Jul til alle seilbarn fra Pernille

Blir det pakker til jazz under juletreet i år tro?

Hjmme i Skarholmen

Arbeid ombord. sist oppdatert 07.06.2010.

02 juni .10

Siste innspurt før avreise 23 juni. Tirsdag hadde vi hyggelig besøk fra kaffehuset Friele. Birgitte Friele og Asle Helland var ombord å spanderte kaffe for hele turen.Veldig hyggelig, Kommer nok en liten repotasje om dette i Askøymagasinet.

Kaffen er stuet i skutebunnen, noe godt å friste gode seilvenner med underveis. Takker for kaffen.

Frielebåten

Senere på kvelden var det avskjedsklubb med mine gode vinklubbvenner,kjempe koselig kveld med god mat  og litt vin ,var tross alt tirsdag.

30 mai .10

Turtreff i Skjerjehavn

Nok en flott helg i Skjerjehavn sammen med gode seilvenner. Pernille tester en litt stor men tett overlevingsdrakt. Fin helg og ikke minst en strålende hjemtur i flott vind sydover Hjeltefjorden.

Litt proppa                                                   Deilig å flyte litt rundt.

17april .10

Det har vært hektiske uker for mannskapet ombord i jazz så hjemmesiden vår har ikke hatt så høy prioritet. Flytting fra hus tar tid.

Vi har nå bodd i båten siden 30 mars. Det går faktisk strålende og vi begynner å få orden i sysakene ombord. Alle trives. Med tanke på tiden som ligger forran oss skulle det bare mangle. Ukene raser avgårde

Sist helg var det treff i Strusshamn for langturbåter. Og for en helg! Fredag ble værgudene mer og mer på vår side og fra lørdag morgen var vi og været på lag. Strålende sol og bare glade mennesker. Herlig. På nytt fikk vi et supert treff der prat om båt, langtur, og utstyr surret rundt. Litt mat og drikke ble det også. Ellers hadde vi underholdning av Lasse, Pernille og Anne Selina. Disse fremførte De tre bukkene bruse i en surrialistisk maritim påske utgave. Flott. Alt i alt en kjempehyggelig helg.

Kjempehyggelig å treffe mannskapet på Sprelsk og Horizon Hunter.

18 mars 10

sy-jazz i postkassen.

26 feb. 10

Da nærmer det seg flytting  til bøljan den blå med adresse sy jazz. Siste helg i mars bor vi ombord.

Håper det blir varmere i været.

19 feb. 10

For de som skal seileCaledonian kanalen  skipperns pilot, norsk.

13 feb. 10

Er sikkerheten god nok ombord? Har vi alt sikkerhetsutstyr på plass?

Joda, etter å ha gått gjennnom lister og utstyr skulle alt være på plass, pyro, flåte, samband, nødpeiler.  Trening ombord før vi kaster loss.  Alt er i orden.

Hva med brannsikkerheten? Hadde slått meg til ro med at brannteppe, håndapparater plassert rundt i båten og varslere var ok. Innkjøpskontoen er jo slunken.

Men, skrekksenarioet for meg er jo faktisk brann ombord.  Får en brann utvikle seg har vi uten tvil et problem på det åpne hav. Så hvorfor har jeg da spart akkurat på brannsikkerhet?

Vi er nødt til å kjøpe inn et automatisk anlegg for plassering i motorrom. Kommer til å velgedette ellerdette. Kommer tilbake med mer når slokkeutstyret er på plass

Mitt skrekksenario er brann ombord. Klarer vi ikke å slukke denne rimelig raskt har vi uten tvil et problem.   10 feb. 10

Da har lagt ut huset for leie. Vi prøver dette før eventuellt salg. Kan være godt å ha noe å komme hjem til.

21 jan 10.

Fant en side på nette som omhandler havner - tidevann - været pluss litt av hver. England sydvest - sydøst og kanalen. Link

Hjemmehavn i vinterdrakt. Ikke ofte vi har det slik.

09 jan 10.

Godt nytt år til  seilere og alle som kikker innom siden vår.

Endelig år 2010.

Om 5- 6 månder er vi underveis. Tiden flyr!

Jazz er meldt på Fjordsailing sitt treff i slutten av mai , gleder oss.

Om vi skal melde oss på Seilmakeren doublehanded som går i mai er usikkert.

Ellers går forberedelsene sin gang med vaksinering, klargjøring av hus for salg. Det siste av utstyr  bøker og kart er i bestilling. Er nok også tid for å innhente tilbudt på forsikring av båten.

Været er jo litt spesiellt på Askøy for tiden, 15 minus grader kl 0800 i havnen er ikke vanlig. Jazz er innefrosset.

Men for et fantastisk vær. Her er det bare å få på seg klær og komme seg ut på tur.

God jul til alle seiler og spesiellt til våre seilvenner

på Aries med mannskap, Dina fra Os, HarryZ og Serenity.

Håper dere alle får en fin jul.

10.des.09

ARC 2009 nærmer seg slutten,  de fleste Norske båtene er vel fortøyd i St.Lucia. Ser ut som de har hatt en flott seilas over. Seilmagasinet og Seilas  har  hatt jevn info om båtene. Kan nok bli en utfordring og ikke gå i ragatta modus når startskuddet går i La Palmas i 2010.

Når det gjelder ARC har vi hatt en diskusjon om vi gjorde det rette da vi meldte oss på eller om vi skulle seilt vår egen sjø. Skipperen har tapt avstemmingen. Det blir ARC.

9.des.09

Tiden til vi skal seile avgårde kortes ned, jeg har ikke helt telling på antall dager men det nærme seg.

Jazz ligger  i havnen med alle seil stuet vekk. Hun liker det ikke, føler seg litt ribbet. Skipperen synes også det blir litt kjedelig men vi kan ennå luske oss ut på fjorden for motor.

Ser at det nå er påmelding til Seilmakeren Doublehanded 2010. Kræsjer  litt med forberedelser til turen,kanskje vi bor ombord på denne tiden. Men jøsses så gøy det hadde vært å seilt denne. Tror nok det blir påmelding.

Fra Seilmakeren D 2009

Nå er det forberedelsene hjemme som er på timeplanen. Vi må ha en fremdriftsplan frem til avgang. Skole, vaksiner, skipsapotek, nye pass osv.

Shining av huset går sin gang. Huset er jo forholdsvis nytt så det er heldigvis ikke så mye arbeid. Men. det store spørsmålet er jo nå om vi skal leie det ut eller selge. Bruker jo bare 5 miutter på å tusle ned i båten. Er jo litt viktig det da.

Nye skatteregler favoritiserer ikke utleie. Vi kan rett å slett ikke bestemme oss. Heldigvis har vi  litt tid på oss ennå. Hadde jo vært deilig å slippe bekymring med utleie. Vi får se, det ordner seg nok.

24. nov.09

Vi har slettet kart over reiserute. Ruten vi la ut er ikke ruten vi kommer til å seile. Cape Verde var et sterkt ønske som måtte vike for deltagelse i ARC. Nå er det mulig vi må ta en avstikker mot Jeanneau verftet for en reklamasjon. Her venter vi på info fra Heitmann Marin as. Vi får se. Kommer nok tilbake med en ny rute.

I morgen 20 nov. kaster vi loss og setter kurs mot Florvågøen. Her skal vi ha julebord for i alt 6/7 båter fra Bergensområde som skal seile på tur i 2010. Det blir spennende å treffe nye seilere.

19. nov.09

Etter å ha gjennomgått sikkerhetskravene til ARC har vi nå en liten liste som gjenstår for å oppfylle kravene. Blant annet nødlanterner. Ser ut som jeg må til topps i masten for å montere en tricolour. Eller nødlanterne.

Nødstyring et også et punkt. Ulykker kan oppstå

Om det er kun rorkult for montering direkte på rorstamme som er krav, har vi dette. Skulle hovedror være helt ute av drift/vekk har vi jo unektelig et problem. .

Ellers kan jo dette brukes. (Vil jo gå litt tregt fremover).

Ellers er vi i gang med å lage en enkel liten øvelseplan for sy Jazz. Denne skal gjennomgås før avgang til sommeren. Alle mannskap som skal seile med oss skal gjennomgå denne. Vi  har også laget en safetyplan. Safetyplan skal henges opp ved nedgang.

13. nov.09

Ja som dere ser er det oppholdsvær i Bergen. Vi har faktisk hatt strålende vær en lengre periode nå.  Deilig å komme ut en liten tur slik at Jazz fikk bruse litt med seilene. En nydelig dag på byfjorden i 3/4 grader  og 2/3 ms. Svak vind men ....

Herlig

12 nov. 09

27 okt.09.Ny båt på tur.

I dag fikk vi mail fra Anne Haavik. Hun og mann  Petter samt barnene Mats 12 og Pia 8 skal seile ut på langtur i 2010 med båten Fanteliv, en Jeanneau SunLegende 41. Fanteliv er påmeldt ARC.

Hjemmehavn Sandefjord.

Vi har også fått en mail fra Rolf Mathiassen som sammen med konen Inger skal seil ut i 2010 i båten Sun-Ladyen Jeannau Sun OD 42 DS. Skal seil i ARC.

Hjemmehavn Harstad

27 okt.09.Kart

26 okt. 09.

På tur til kranen ved Arenum i Bergen der jeg var så heldig å få være med på foredrag av Mats i Frivind , skjedd det som etter hvert er blitt en tradisjon. Tau i propellen, trodde jeg. Tuslet mot Aries som lå fortøyd til kai. Dette ettet å ha testet at båten gikk både forover og akterover.  Stor var overaskelsen da båten ikke bakket ved innkobling men forsatt med samme fart mot kaien. Ganske trangt der inne ved Arenum. Ved full akterover,  ror hardt bb og ikke minst hjelp av baupropellen fikk jeg båten rundt  og etterhvert karret meg inn til Aries. Kunne blitt kjedelig dette....Dagen etter kom dykkerer fra Bergen Brannvesen. Dykkerene var så hyggelig at de tok sine rutinedykk på stedet. Propellen ble rensket for et tykt lag med plast. Plasten hadde pakket propellen godt inn. Bør vel nevne at propellen er en foldepropell.

Undervannsskrog på både Jazz og Aries ble inspisert. En stor takk til dykkergruppen, Bergen brannvesen. Forøvrig en meget proff og dyktig gruppe med mange tøffe og krevende oppdrag i kofferten.

Jazz og Aries

Nå skal en god våtdrakt ombord. Bom basta

Foredragte til Mats i Frivind var en del av en klubbkveld for Bavariaklubben. Takker for invitasjon og en hyggelig kveld.

Litt av hvert. Fra 2009.

7 oktober

Litt fra Fjordsailingsin side der  bli kjent treffet vårt i september er omtalt.  . Hadde jo vært artig om alle båtene som skal på tur var samlet. Kanskje det lar seg gjøre?

2 oktober 2009 kl 1934. Sy Jazz er meldt på ARC 2010.

Da er det gjort, vi har meldt oss på ARC. Dette ble på en måte den endelige bekreftelse ovenfor oss selv på at vi skal på tur. Pussig at det ble sånn vi har jo lagt ned mye penger og forberedlser fra før. Reise skulle vi, det var jo bestemt. At vi skulle få denne følelsen  ved påmelding ARC var jo artig. ARC er jo bare en liten del av turen.

Vi er på gang.

September. Treff for båter som skal på langtur 2010 - 2011

Helgen 25/27 september var vi på treff sammen med 4 andre båter som skal på tur.

Vi traff de andre båtene i uthavn på Solstråleøya i Tyssnes kommune. Vi kom oss litt seint avgåre så det var stup mørkt da vi sammen med Aries ankom øyen. Serenity og Dina fra Os var allerede fortøyd. Etter en rask bli kjent med hverandre runde ble det samling på land for alle mannskap.

Nå skal vi her i Bergensområde ikke skryte på oss at vi har hatt så flott vær i det siste. Heller ikke nå i helgen. Men med en fin temperatur og oppholdsvær på lørdag la ikke været noe demper på stemmningen..

Lørdag gikk med til samtaler om div aspekt ang. langtur omvisning på øyen der Tore fortalte om øyens spesielle historie. Og ikke minst så ankom Erik og Britt på Harry Z.

På menyen til kvelden sto det grillmat og div sjømat. Tror både voksne og barn koste seg.

Ble en herlig  kveld som varte langt ut i de seine nattetimer med dempet allsang.... og en og annen seilhistorie.

Fantastisk flott å se at barna raskt fant tonen .

Takker alle mannskaper for en flott helg! Fantastisk.

SerenitySer:  Fridtjov, Siri, Ole, Stian og Lasse.

Aries           :  Per og Grete

Dina fra Os : Tore og Dina og Tobias(skipshund)

Harry Z       :  Erik og Britt

Horizon Hunter med mannskap kunne desverre ikke komme. Vi ser frem til å treffe dere på neste treff til våren.

Bilder

220809.

Mulig vi får til et treff for langturbåter i løpet av september. I alt er det nå 5-6 båter fra Bergensområde som seiler i 2010. Dette blir morro. Kommer....

S/y Jazz stiller til start på Askøy rundt 15 og 16 august.

Askøy rundt 2009. Link til bilder

Egne Bilder

Sommerferie 2009

Ferien startet 13 juni og ble avsluttet 14 juli.
Turens første del gikk fra Askøy til Skagen via Haugesund, Skudesnes og Mandal. Flott vær men i perioder litt mye vind og litt kalde netter. Gradestokken nede i 5 grader. Men alt i alt fantastisk med flott seilvind.
I Skagen kom mannskapet ombord og med de finværet og varmen. Videre seilas gikk til Læsø, Anholt og Grenå der vi traff langturbåten .... (navn kommeer)de var på vei hjem til Sortland etter et år på tur. Et hyggelig møte. Vi seilt videre til Gøteborg og Langedrag marina  og Lilla bommen, Deretter diverse havner på Svenskekysten. Etter herlige dager i Sverige seilte vi over fra Hamburgsund til Kragerø .Siste uken av ferien ble nok litt mye transport etappe. Men tradisjonen tro besøkte vi Grimstad som nok er Sørlandsbyen vår fremfor noen.  Videre i motvind til Mandal. I Mandal hilste vi på langturbåten Emblem som var på vei hjem fra sin langtur. Så var det videre. Ved passering Lista kom feriens første regnbyge. Lå en dag værfast i Egersund før vi motorseilte/seilt til Haugesund. I Haugesund mønstret styrmannen av og matrosen steg i gradene til styrmann. Så var det hjem til Askøy.
Mye flott vær. Fin vind og alt i alt en fantastisk seilferie der vi traff masse hyggelige seiler.
Må bli flinkere med fotoapparatet.
Ca 1100 nm på loggen.

Bilder.

I år klinte vi til og stilte til start i.

Seilmakeren Doublehanded 2009Link til bilder.

Her snek vi oss inn på video i Skudesneshavn.Fra Haugesund avis